طراحی لوگو معماری به عنوان یکی از مهمترین اقدامات شرکتهای مهندسی در جهت برندسازی و خلق هویت بصری محسوب میشود که به آنها رسمیت و اعتبار میبخشد. در چندین سال اخیر تعداد دفاتر و شرکتهای فعال در زمینه معماری افزایش چشمگیری داشته است؛ از این رو فضای رقابتی سنگینی در این حرفه حکم فرماست و هر شرکت برای آنکه بتواند به طور حرفهای به مخاطبان هدف معرفی شود و هویت مستقلی برای خود تعریف کند به یک لوگوی اختصاصی و منحصر به فرد احتیاج دارد. لوگوی معماری دقیقا همان چیزی است که یک شرکت معماری را از رقبای متعدد متمایز میسازد و توجه افراد را نیز به آن جلب خواهد کرد.
برای انتخاب نام برند با مشاوران آرمکده در ارتباط باشید.
اما هر لوگویی نیز قادر به جلب توجه و اعتماد مخاطبان نیست؛ زیرا برخی لوگوها به دلیل طراحی غیر اصولی موجب ایجاد تصویر ذهنی منفی در ذهن افراد میشوند. از این رو توجه به اصول و نکات طراحی لوگو شرکت معماری از اهمیت بالایی برخوردار است و نقش حائز اهمیتی را در میزان تاثیرگذاری آن بر مخاطبان ایفا میکند. در ادامه این مطلب ویژگیهای یک لوگو معماری خوب و استاندارد را مورد بررسی قرار میدهیم و شما را با نکات و مراحل ساخت لوگو دکوراسیون داخلی نیز آشنا خواهیم کرد. با آرمکده همراه باشید.
اهمیت طراحی لوگو دکوراسیون داخلی
طراحی لوگو یکی از اصلیترین پیش نیازهای شروع هر بیزینس در نظر گرفته میشود تا آن را از همان ابتدا به طور کامل از رقبا متمایز سازد و به مجموعه موردنظر رسمیت و اعتبار بخشد. مهمترین علت طراحی لوگو معماری یا لوگو دکوراسیون داخلی نیز ایجاد تمایز و البته ساخت یک نشان تجاری انحصاری برای آن است؛ زیرا همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، تعداد شرکتهای فعال در حوزه معماری، طراحی داخلی و خارجی در چندین سال اخیر افزایش قابل توجهی داشته و رقابت سختی نیز میان آنها برقرار است. به همین دلیل طراحی لوگوی معماری میتواند یک شرکت را در این فضای رقابتی از سایر شرکتها متمایز سازد.
زمانی که برای ساخت لوگو معماری خود زمان صرف کنید و آن را به صورت حرفهای طراحی نمایید، قطعا شاهد نتایج مثبت آن خواهید بود؛ زیرا نام یک شرکت معماری و لوگوی اختصاصی آن جزء اولین مواردی هستند که مخاطبان هدف در نگاه اول به آنها توجه میکنند. البته طراحی داخلی شرکت معماری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا این شغل به طور کلی با ساخت و ساز و طراحی فضای داخلی و خارجی ساختمانها در ارتباط است؛ از این رو فضای داخلی شرکت نیز باید به صورت تخصصی طراحی شود تا یک نمونه کار عینی برای مشتریان باشد و از طرفی دیگر نیز به جلب اعتماد آنان کمک کند. طراحی یک لوگو خاص و جذاب برای شرکتهای معماری این پیام را به مشتریان انتقال میدهد که شما مجموعهای حرفهای و معتبر هستید و برای آنها ارزش و احترام ویژهای قائلید. بدیهی است که مشتریان به شرکتی که دارای نماد و لوگوی اختصاصی است، بسیار سریعتر اعتماد کرده و به احتمال زیاد نیز انجام پروژه خود را به آن میسپارند. بنابراین طراحی لوگو تاثیر بسزایی بر حجم کاری شما به عنوان مثال تعداد قراردادهایتان دارد؛ زیرا یک لوگو مناسب موجب جلب توجه و اعتماد مشتریان شده و آنها را نسبت به شروع مذاکره با شرکت معماری شما و استفاده از خدماتتان ترغیب میسازد.
ویژگی های یک لوگوی معماری خوب
سوالی که اکنون ممکن است برایتان پیش آمده باشد این است که یک لوگوی معماری خوب چه ویژگیهایی دارد؟ یک لوگو معماری خوب برای آنکه بتواند تاثیر کافی بر مخاطبان داشته باشد باید به صورت استاندارد و با رعایت نکات مهم طراحی و گرافیک ساخته شود؛ یعنی لوگوی شرکت های معماری باید به گونهای طراحی شود که مخاطب در نگاه اول بتواند با آن ارتباط عاطفی برقرار کرده و آن را به خاطر بسپارد. به عبارت دیگر، لوگو معماری شما باید به قدری تاثیرگذار و جذاب باشد تا مشتریان به راحتی آن را در ذهن خود ثبت کرده و در موقعیتهای مختلف نیز قادر به شناسایی آن باشند. مهمترین ویژگیهای لوگو معماری شامل:
ساده اما جذاب باشد
رعایت اصل سادگی یکی از مهمترین ویژگیهای لوگوی معماری خوب و استاندار است که ارتباط مستقیمی با جذابیت بصری آن دارد. لوگوی شما نه باید آنقدر شلوغ طراحی شده باشد که درک آن برای مخاطب دشوار شود و نه آنقدر ساده باشد که بیننده را مجذوب خود نکند. رعایت اصل سادگی به معنای آن است که از عناصر و ابزارهای مختلفی که برای طراحی لوگو در اختیار دارید به بهترین نحو استفاده کنید و آنها به صورت هنرمندانه با یکدیگر ترکیب نمایید. استفاده همزمان از یک یا چند نماد شلوغ و فونت ناخوانا و در هم پیچیده قطعا لوگوی شما را به لوگویی بی ارزش تبدیل خواهند کرد. بنابراین تا حد امکان باید اصل سادگی را در طراحی لوگو شرکت های معماری رعایت کنید تا بتوانید به مهمترین اهداف خود از طراحی لوگو یعنی «ایجاد تمایز» و «جلب توجه مشتریان» دست پیدا کنید.
معرف حوزه فعالیت شما باشد
لوگو معماری باید به گونهای طراحی شود که بتواند حوزه فعالیت شما را صراحتا و بدون هیچ پیچیدگی به مخاطبان معرفی نماید. یعنی مخاطب در نگاه اول به لوگو باید تشخیص دهد که این لوگو متعلق به یک شرکت مهندسی معماری یا شاخههای وابسته به آن همچون طراحی داخلی است. برای انجام این کار نیز بهتر است در لوگوی خود از یک نماد مرتبط با معماری همچون نمای یک ساختمان استفاده کنید تا به خوبی گویای حوزه فعالیت شما باشد.
انعطاف پذیر باشد
انعطاف پذیری نیز یکی دیگر از ویژگیهای لوگو معماری و در واقع تمامی لوگوها در نظر گرفته میشود؛ زیرا لوگوی شما قرار نیست تنها در یک موقعیت همچون تابلوی شرکت مورد استفاده قرار گیرد، بلکه قرار است در تمامی بخشهای مربوط به برندسازی و تبلیغات همچون شبکههای اجتماعی، کارت ویزیت، بروشورها و بنرهای تبلیغاتی درج شود. به همین دلیل باید به گونهای ساخته شود که امکان تغییر سایز و ابعاد را داشته باشد تا بتواند بدون افت کیفیت در هر پلتفرمی به راحتی مورد استفاده قرار گیرد.
منحصر به فرد باشد
لوگو دکوراسیون داخلی یا معماری باید خاص و منحصر به فرد باشد تا بتواند شرکت شما را از سایر شرکتهای فعال در حوزه معماری، متمایز سازد. زیرا همانطور که اشاره کردیم، یکی از مهمترین اهداف طراحی لوگو معماری «ایجاد تمایز» است و برای تحقق این هدف نیز باید لوگوی خود را به گونهای طراحی کنید تا در مقایسه با سایر لوگوها، قابل تشخیص و البته اختصاصی باشد.
خلاقانه طراحی شود
طراحی خلاقانه یکی دیگر از ویژگیهای یک لوگو معماری خوب و تاثیرگذار است که نه تنها موجب تمایز شما از سایر شرکتهای معماری خواهد شد، بلکه میزان خلاقیت و تخصص شما در حوزه فعالیتتان را نیز به مخاطبان نشان میدهد. از این رو با طراحی یک لوگوی خلاقانه و متفاوت از رقبا به راحتی و در قالب یک نماد بصری کوچک اما جذاب میتوانید تخصص و مهارت بالای خود را به مخاطبان هدف نشان دهید.
با در نظر داشتن این ویژگیها به راحتی میتوانید یک لوگوی معماری حرفهای و مشتری پسند طراحی نمایید. اما این همه ماجرا نیست و برای طراحی یک لوگوی شیک و جذاب باید به اصول طراحی و گرافیک نیز توجه ویژه داشته باشید که در ادامه آنها را به طور کامل مورد بررسی قرار میدهیم.
اصول طراحی لوگو معماری
توجه به اصول و نکات طراحی لوگو مرحله مهم دیگری از فرآیند طراحی هویت بصری برای شرکتهای معماری است که تاثیر بسزایی بر خروجی لوگوی شما خواهد داشت. مهمترین اصول و مراحل طراحی لوگو معماری شامل:
انتخاب روش طراحی لوگو
اولین مرحله در طراحی لوگو معماری انتخاب سبک طراحی است که مسیر اصلی ساخت لوگو را از همان ابتدا تعیین میکند. به طور کلی برای طراحی لوگو شرکت معماری سه روش طراحی وجود دارد که هریک از آنها در نوع خود دارای جذابیتهای بصری خاصی هستند و مطابق با سلیقه و هدف خود میتوانید یکی از آنها را انتخاب نمایید:
لوگو تصویری با استفاده از تصاویر و نمادهای مرتبط با بیزینسها طراحی میشود که برای لوگو معماری میتوانید از تصویر یک سازه یا ساختمان استفاده کنید؛ زیرا این نمادها ارتباط نزدیکی با معماری دارند و معرف خوبی برای شرکت شما هستند.
لوگوتایپ یا لوگو نوشتاری نیز روشی رایج برای طراحی لوگو معماری است که بسیاری از شرکتها برای خلق هویت بصری خود از آن استفاده میکنند تا بتوانند بدون ریسک، لوگویی خاص و انحصاری طراحی نمایند. در روش لوگوتایپ میتوانید از نام شرکت خود به عنوان عنصر و نماد اصلی لوگو استفاده کنید و آن را به طور کامل و یا اختصاری (مونوگرام) در لوگو درج نمایید. البته انتخاب فونت مناسب در این روش از طراحی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که در ادامه به آن میپردازیم.
لوگو ترکیبی نیز تلفیقی از دو روش لوگو تصویری و لوگو نوشتاری است که عناصر این دو روش در یک لوگو به طور همزمان مورد استفاده قرار میگیرند. یعنی شما میتوانید نماد منتخب خود مثلا نمای ساختمان را در قسمت بالایی لوگو قرار داده و با رعایت فاصله استاندارد نیز نام شرکتتان را در پایین و یا کنار آن بنویسید.
انتخاب پالت رنگی مناسب
انتخاب پالت رنگی مناسب یکی دیگر از مراحل مهم طراحی لوگو معماری است که تاثیر بسزایی بر جذابیت آن خواهد داشت. برای طراحی لوگو شرکت معماری به استفاده از برخی رنگهای خاص محدود نیستید؛ مگر آنکه بخواهید آنچه که در ذهن دارید را در لوگوی خود برجسته سازید. با این حال رنگهایی همچون آبی، کرمی، خاکستری، نقرهای، طلایی، سورمهای و مشکی از جمله رنگهای رایج برای طراحی لوگو معماری هستند که ترکیب آنها در کنار یکدیگر به عنوان مثال رنگ مشکی و طلایی حس لوکس بودن و تخصص بالا را به مخاطبان انتقال میدهد. اما پیش از انتخاب رنگ برای لوگوی خود بهتر است با تاثیرات روانشناختی رنگها در برندینگ آشنایی داشته باشید تا بتوانید ترکیب رنگی مناسبی برای لوگوی خود انتخاب کنید.
انتخاب فونت خوانا
انتخاب فونت خوانا و مناسب نیز یکی دیگر از اصول مهمی است که در هنگام طراحی لوگو معماری باید به آن توجه داشته باشید. فونت لوگو نیز مانند پالت رنگی، تاثیر بسزایی بر جذابیت بصری آن خواهد داشت. یک لوگوی معماری (به خصوص لوگوتایپ) زمانی میتواند تاثیرگذار و ماندگار باشد که مخاطبان هدف در نگاه اول به راحتی قادر به خواندن نام شرکت شما در آن باشد. استفاده از فونتهای فانتزی برای لوگو شرکت معماری چندان مناسب نیست زیرا از ارزش و اعتبار آن میکاهد و موجب سلب اعتماد مخاطب نیز خواهد شد. بنابراین سعی کنید از فونتهای خوانا و ساده همچون فونتهای سریف و سنس سریف در لوگو خود استفاده کنید تا لوگویی رسمی، تخصصی و در عین حال جذابی داشته باشید.
استفاده از اشکال هندسی
به منظور تاثیرگذاری بیشتر لوگو معماری خود بر مخاطبان میتوانید از اشکال هندسی مختلف کمک بگیرید. اشکال هندسی عناصر لوگوی شما را سازماندهی کرده و ذهنیت مثبتی از شرکت شما برای مخاطبان ایجاد خواهد کرد. به عنوان مثال میتوانید برای طراحی لوگوی خود شکل هندسی مربع را انتخاب کنید و عناصر لوگو را درون آن قرار دهید؛ زیرا این شکل نمادی از حرفهای بودن است و حس اعتماد را به مخاطب انتقال میدهد. لوگو مستطیلی (به صورت عمودی) نیز یکی دیگر از اشکال محبوب برای طراحی لوگو معماری است که موجب برقراری ارتباط موثر با مخاطبان هدف شده و نمادی از رشد، اطمینان و حرفهای بودن است و به نوعی ساختار یک ساختمان را برای افراد تداعی میکند. شکل هندسی دایره نیز یکی دیگر از اشکال هندسی جذاب و مناسب برای طراحی لوگو شرکت های معماری است که در واقع شکلی مثبت و بی حاشیه است و به راحتی توجه و اعتماد بیننده را به لوگوی شما جلب خواهد کرد. بنابراین از تاثیرات فوق العاده استفاده از اشکال هندسی در طراحی لوگوی معماری خود غافل نشوید.
- ۰۲/۰۳/۱۷