شکی نیست که انتخاب اسم برند عالی یکی از هیجانانگیزترین و مهمترین عناصر برندسازی استارتآپ است... اما یکی از سختترین آنها نیز هست.
اما اگر اشتباه متوجه شوید، میتوانید «کتابفروشی مهمانی چای» (YIKES!) بعدی باشید. سپس ممکن است مجبور شوید نام تجاری خود را تغییر دهید یا با خجالت، شکست یا حتی پرخاشگری روبرو شوید.
ساختن یک برند و توسعه هویت برند قوی زمان می برد و بسیار بیشتر از یک شعار و لوگو است. قبل از شروع به انتخاب یک نام تجاری، این ویدیو را تماشا کنید تا اصول ساخت هویت برند را به دست آورید.
مرحله 1: آواتار برند خود را ایجاد کنید
نام تجاری کامل
نه - نه آن آواتار!
قبل از اینکه بخواهید به نام برند خود فکر کنید، ضروری است که تا آنجا که ممکن است، ویژگی های مشتری ایده آل برای محصولات یا خدمات برند خود را شناسایی کنید.
اگر نمی دانید برای چه کسی برند خود را ایجاد می کنید، هرگز نامی قانع کننده پیدا نخواهید کرد.
تعریف مشتری هدف شما زمانی مطرح می شود که استراتژی های بازاریابی و کسب و کار خود را نیز ایجاد کنید، بنابراین ارزش تلاش را دارد. فقط بسیاری از استارتآپها میتوانند وسوسه شوند که نام تجاری خود را فوراً تعریف کنند - قبل از اینکه این جزئیات را مشخص کنند.
مطمئنا - یک عنوان کاری ایجاد کنید. اما تا زمانی که مطمئن نشده اید که برای مخاطبان هدف شما جذاب است و ارزش های برند شما را منعکس می کند، به طور قطع نام برند خود را تعیین نکنید.
ایجاد آواتارهای برند مؤثر تا حدی یک فرآیند بصری و خلاقانه است، اما استفاده از داده های سخت نیز مهم است.
ابزارهای وب مانند الکسا می توانند اطلاعات جمعیت شناختی قابل توجهی در مورد بازدیدکنندگان وب سایت های رقبا از جمله سن، جنسیت و مکان ارائه دهند.
نگاهی به صفحات فیسبوک و حسابهای توییتر رقبا نیز میتواند اطلاعات مفیدی «نرم» در مورد پایگاه مشتریان و دنبالکنندگان آنلاین آنها ارائه دهد. از این منابع، باید بتوانید به راحتی تصویر واضحی از مشتری مورد نظر برندتان بسازید.
اما این فقط آغاز کار است…
برای آشنایی با بازاریابی برند به این مقاله مراجعه کنید.
مرحله 2: کهن الگوی برند خود را ایجاد کنید
پس از ایجاد آواتار برند خود، لازم است یک کهن الگوی نام تجاری را در هنگام ایجاد نام تجاری که کارساز است، تعریف کنید.
به بیان ساده، هدف این است که تا حد امکان به وضوح درک کنید که برند شما چه معنایی دارد یا نشان می دهد، که یک پیش نیاز ضروری برای تصمیم گیری در مورد بهترین نام تجاری برای جذب مشتریان بالقوه است.
مفهوم کهن الگو برگرفته از روانشناسی یونگ است، اما نیازی به عمیق شدن در آن نیست.
برای انتخاب یک نام تجاری، فقط باید درک کنید که آواتار شخصیت مشتری شما است در حالی که کهن الگو شخصیت شرکت شما به همراه محصولات یا خدمات آن است.
راه مفید دیگری برای فکر کردن به این موضوع این است که از خود بپرسید چگونه برند شما طنین احساسی با مشتریان مورد نظر شما ایجاد می کند. چه ارزش های برند را می خواهید به اشتراک بگذارید؟ آیا یک جناس یا بازی با کلمات برای تصویری که می خواهید برای کسب و کار خود بسازید مناسب است؟ یا می خواهید حس لوکس بودن را به ذهنتان بیاورید؟
شما می خواهید نام تجاری شما چیزی در مورد اینکه شما چه کسی هستید یا چه کاری انجام می دهید را نشان دهد.
برای الهام گرفتن به این دو نمونه نام تجاری نگاه کنید:
نایک: این برند شناخته شده همچنین نام الهه یونان باستان است که شخصیت پیروزی بود. معنای قدرتمند زیادی پشت این چهار حرف نهفته است.
کبوتر: کبوترها تصاویری زنانه از خلوص و نرمی را تداعی می کنند. ایده آل برای یک برند لوازم آرایش.
12 کهن الگوی برند اصلی وجود دارد، از جمله قهرمان، بی گناه و قانون شکن، که فقط چند مورد را نام می برد. مدتی را صرف تصمیم گیری کنید که کدام یک با برند شما مناسب تر است. از طرف دیگر، میتوانید برای آسانتر کردن فرآیند «آزمایش کهن الگوی برند خود را کشف کنید» شرکت کنید.
همچنین ایده خوبی است که با تیم خود کمی وقت بگذارید و در مورد معانی غیرکلامی و تداعی های احساسی مورد نظر برای برند خود فکر کنید. وقتی تصمیم گرفتید، حتما آنها را یادداشت کنید تا بتوانید در آینده آنها را به دستورالعمل های برندسازی خود اضافه کنید. این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که عناصر مختلف برند شما منسجم، منسجم و موثر هستند.
اگر به مقداری الهام نیاز دارید، این راهنما شامل بینش های عالی در مورد نحوه ایجاد راهنمای سبک برند خود است.
مرحله 3: ایده های نام تجاری ایجاد کنید
نام تجاری کامل
وظیفه بعدی ایجاد ایده هایی برای نام تجاری است که هم نشان دهنده کهن الگوی برند شما باشد و هم برای آواتار برند شما جذاب باشد. هیچ قانون سخت و سریعی برای این کار وجود ندارد، اما در اینجا چند اصل کلی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند.
نام تجاری خود را ساده نگه دارید
نام تجاری مناسب برای استارتاپ شما عموماً کوتاه، ساده و قابل بیان است. در حالت ایدهآل، این کلمه دو هجا خواهد بود، زیرا این کلمات عموماً جذب مخاطبان هدف بیشتری میشوند و به یاد ماندنیتر هستند.
اغلب یک استارتاپ موفق طیف وسیعی از محصولات را توسعه می دهد، بنابراین نام برند شما نباید خیلی خاص باشد. برای مثال، اگرچه Footjoy احتمالاً بیشتر به دلیل ساخت کفشهای گلف با کیفیت شناخته میشود، اما نام آن «Footjoy» است نه «Footjoy Golf Shoes»، زیرا این شرکت اکنون طیف گستردهای از تجهیزات گلف و فضای باز را نیز به فروش میرساند.
با در نظر گرفتن این موضوع، می توانید ایده های نام تجاری را شروع به طوفان فکری کنید.
از تداعی کلمه برای ایده پردازی ایده های نام تجاری استفاده کنید
با چند بازی ساده تداعی کلمات شروع کنید. تا جایی که ممکن است کلمات مرتبط با برند خود را یادداشت کنید، بگویید یا فریاد بزنید.
شما در حالت ایده آل می خواهید ده ها یا حتی صدها رقیب داشته باشید. سپس می توان این موارد را به چند مورد محدود کرد که شما یا تیمتان فکر می کنید ارزش آزمایش کردن را دارند. یک مکان خوب برای شروع، این مقاله عمیق از Squadhelp است که تمام زوایای انتخاب یک نام تجاری را تکمیل می کند.
اگر خودتان کار می کنید، دوستان و خانواده ممکن است بتوانند بازخورد مفیدی به شما بدهند.
برای شروع فرآیند، ممکن است سعی کنید یک کلمه کاملاً جدید اختراع کنید یا دو کلمه معمولی را با هم ترکیب کنید تا یک کلمه جدید ایجاد کنید - Footjoy نمونه ای از این است.
اگر نمیتوانید خلاقیتهای خلاقانه را به دست آورید، برای چند دقیقه یک اصطلاحنامه آنلاین را ورق بزنید:
یک نام احتمالی برای نام تجاری استارتاپ خود وارد کنید و اصطلاحنامه فهرستی از مترادف ها و کلمات مرتبط را ایجاد می کند.
سپس می توانید برخی از این کلمات مرتبط را وارد کنید تا ایده های بیشتری را جمع آوری کنید.
یک صفحه گسترده از نتایج ایجاد کنید.
آنها را دوباره ترکیب کنید تا کلمات کاملاً جدید، هرچند اغلب بی معنی، ایجاد کنید.
از ابزارهای آنلاین برای رشد لیست نام تجاری خود استفاده کنید
هنگامی که این صفحه گسترده را دریافت کردید، سعی کنید به Name Mesh بروید و برخی از کلمات را در مولد نام تجاری آن قرار دهید.
اگر این کمکی نمیکند، میتوانید نگاهی به این 7 نوع نام تجاری محبوب بیندازید تا ایدههای قابل تامل بیشتری داشته باشید.
استفاده از کلمات زبان خارجی را در نظر بگیرید
برای گزینه های بیشتر، می توانید از کلمات غیر انگلیسی نیز استفاده کنید. زبانهای عاشقانه – مانند فرانسوی، اسپانیایی یا ایتالیایی – اغلب در نامگذاری کالاهای لوکس، به ویژه در بازارهایی مانند پوشاک، جواهرات، لوازم آرایشی، عطر، غذا و شراب بسیار مؤثر هستند.
اما احتیاط لازم است... معانی ثانویه در زبان عامیانه محلی ممکن است خلاف آنچه مورد نظر است را بیان کند یا حتی باعث توهین جدی شود. از Google Translate استفاده کنید یا یک جستجوی ساده در وب و رسانه های اجتماعی انجام دهید تا خطر این اتفاق را کاهش دهید.
مرحله 4: در دسترس بودن بهترین ایده های نام تجاری خود را بررسی کنید
هنگامی که فهرست کوتاهی از نام های تجاری ممکن را تهیه کردید، مهم است که بررسی کنید که در حال حاضر مورد استفاده نیستند. مطمئن شوید که آنها قبلاً توسط یک تجارت دیگر علامت تجاری ندارند و یک نام دامنه مناسب در دسترس است. برای این کار باید:
جستجوی نام دامنه را با یکی از ارائه دهندگان اصلی، مانند GoDaddy انجام دهید. اگر قصد دارید از پیوندهای برند به عنوان بخشی از استراتژی برندسازی خود استفاده کنید، می توانید از جستجوی نام دامنه Rebrandly نیز استفاده کنید که می تواند بر اساس صنعت فیلتر شود. این یک راه سریع و موثر برای بررسی اینکه آیا شخص دیگری از ایده های نام تجاری شما استفاده می کند یا خیر است. اما عاقلانه است که این موضوع را با یک جستجوی ساده در گوگل نیز پیگیری کنید.
به دنبال صفحات فیس بوک و حساب های توییتر با استفاده از نام تجاری مشابه یا مشابه باشید.
بررسی کنید که نامهای راهاندازی احتمالی شما از علامت تجاری محافظت نشده باشند. در اداره ثبت اختراع ایالات متحده جستجو کنید یا از سرویسی مانند Namechk برای انجام این کار استفاده کنید.
در ویدیوی زیر میتوانید درباره نحوه انتخاب نام دامنه برای برند خود و نحوه استفاده از آنها برای پیوندهای برند بیشتر بدانید.
مرحله 5: نام برند خود را آزمایش کنید
قبل از تصمیم گیری در مورد نام تجاری مناسب برای شرکت خود، ایده خوبی است که لیست کوتاه خود را آزمایش کنید. این به شما امکان می دهد بفهمید که مشتریان بالقوه شما چقدر آنها را جذاب و خاطره انگیز می دانند.
اگر مشتریانی برای محصولات دیگر دارید، می توانید از طریق فیس بوک، ایمیل یا یکی از بسیاری از ابزارهای نظرسنجی آنلاین دیگر از آنها نظرسنجی کنید.
اگر شما یک استارت آپ کاملاً جدید هستید، آزمایش ممکن است تنها بخشی از تحقیقات بازار شما باشد که ممکن است در میان خانواده، دوستان، همکاران و در رسانه های اجتماعی انجام شود.
در هر صورت، مطمئن شوید که نام تجاری انتخابی خود را به طور کامل و عینی آزمایش کرده اید. اگر مردم به شما پاسخهای منفی میدهند یا فکر میکنند وقتی قرار است کفشهای گلف بفروشید چوب بیسبال میفروشید، میدانید که علامت را از دست دادهاید.
شک و تردید باقی بمانید نه تنها به آنچه مردم می گویند و چگونه پاسخ می دهند - بلکه به واکنش اولیه آنها نیز توجه کنید.
5- نام تجاری مناسب را انتخاب کنید
نام تجاری کامل
در نهایت، هنگامی که نام تجاری خود را به درستی بررسی و آزمایش کردید، می توانید شروع به تنظیم حضور آنلاین خود کنید.
بنابراین به آنجا بروید، تمام دامنههای مربوطه، صفحات فیس بوک، حسابهای توییتر و هر چیز دیگری که برای نهایی کردن فرآیند لازم است را ضبط کنید. لوگوی خود را حول نام برند انتخابی خود بسازید و شروع به رشد یک نام تجاری مرتبط و قابل اعتماد کنید که مطابق با ارزش های شما باشد.
چند نکته پایانی…
نام برند شما تنها بخشی از توسعه بلندمدت برند شما خواهد بود. به عنوان مثال اپل را در نظر بگیرید، یکی از قدرتمندترین برندهای جهان که نامش اصلاً هیچ ارتباطی با محصولاتش ندارد.
این یک فرآیند بود. گزینه های زیادی برای یافتن نام تجاری مناسب وجود دارد و در نهایت، این به بخش بسیار مهمی از هویت شرکت شما تبدیل خواهد شد.
برندها فراتر از نام و لوگو هستند. بنابراین شرکت خود و آنچه را که برای آن ایستاده اید تعریف کنید و آن را با جهان به اشتراک بگذارید.
آیا به تازگی کسب و کار خود را راه اندازی کرده اید؟ فرآیندی را که برای یافتن نام تجاری مناسب استفاده کردید در نظرات زیر با ما به اشتراک بگذارید.
منبع: https://blog.rebrandly.com/brand-name/
- ۰۱/۰۱/۰۶
سلام... واقعا از وبلاگ خیلی عالیتون استفاده کردم، واقعا بدرد بخور و مفید بود، از زحمات و مدیریتتون تقدیر وتشکر میکنم.