رنو (Renault) یکی از مشهورترین برندهای خودروسازی فرانسوی است که دارای بیش از یک قرن تجربه در حوزه طراحی و ساخت انواع وسایل نقلیه از جمله خودروی سواری، اتوبوس، تراکتور و کامیون است. لوگو رنو نیز آرمی قابل تشخیص و جذاب است که شکل معروف آن یعنی «لوگوی الماسی» در دهه 1920 طراحی شد و در گذر زمان نیز دستخوش تغییر و تحولات چشمگیر و مهمی قرار گرفت. لوگوی رنو در طول حیات 124 ساله این برند در مجموع 17 مرتبه طراحی شد تا در نهایت به طرح لوگوی منحصر به فرد و چشم نواز امروزی رسید.
آرم ماشین رنو در حال حاضر به عنوان یکی از آرمهای محبوب و البته مشهور در دنیای طراحی لوگو شناخته میشود که بر روی تمامی اتومبیلهای برند رنو قرار میگیرد و کمتر کسی وجود دارد که قادر به شناسایی این نشان بصری جذاب نباشد. لوگو رنو با طراحی هنرمندانه و مبتکرانه، ارزشها و پیشینه این برند خوش آوازه فرانسوی را در قالب یک نشان تجاری محصورکننده به نمایش میگذارد. در ادامه این مطلب تاریخچه طراحی لوگو رنو و تغییرات آن در گذر زمان را مورد بررسی قرار میدهیم و شما را با داستان تاسیس این برند اتومبیل سازی موفق نیز آشنا خواهیم کرد. با آرمکده همراه باشید.
برای آگاهی از هزینه طراحی لوگو در آرمکده کلیک کنید.
داستان برند رنو
برند خودروسازی رنو به طور رسمی در سال 1899 توسط یک مهندس جوان به نام لویی رنو «Louis Renault» و دو برادر او (مارسل و فرناند) و تحت عنوان Societe Renault Freres تاسیس شد. اما اولین خودروی برند رنو دو سال پیش از تاسیس رسمی آن طراحی شده بود که CV نام داشت و به یکی از دوستان خانوادگی آنها فروخته شد. پس از آن لویی رنو و برادران وی به طور جدیتری در حوزه طراحی وسایل نقلیه فعالیت کردند تا در سال 1902 اولین موتور دو سیلندر برند رنو طراحی شد. در سال 1905 نیز با دریافت یک سفارش مبنی بر تولید 250 تاکسی توانست از یک کارگاه کوچک اتومبیل سازی به یک کارخانه بزرگ جهت تولید انبوه اتومبیل و موتور سیکلت تبدیل شود.
این برند در طول جنگ جهانی اول و دوم علاوه بر کامیون به تولید اتومبیلهای سواری نیز مشغول بود و چندین مدل خودروی پرطرفدار نیز در آن زمان به بازار عرضه نمود. این برند پس از جدایی مارسل و فرناند به طور کامل توسط لویی رنو اداره شد و با نام Groupe Renault به فعالیت خود ادامه داد و با مشارکت، خرید و واگذاری سهام برندهای مطرحی همچون نیسان، سامسونگ و ولوو توانست سهم قابل توجهی از بازار تولید خودروی دنیا را به دست آورد و اتومبیلهای لوکستر و امروزیتری طراحی نماید. برند رنو در حال حاضر به عنوان یکی از ده برند برتر اتومبیل سازی دنیا شناخته میشود که از معروفترین اتومبیلهای صادر شده آن به ایران میتوانیم به خودروهایی همچون تندر 90 و ساندرو اشاره کنیم.
معنی لوگو رنو
لوگو رنو در ابتدا به صورت مدور طراحی شده بود و تا سالها نیز به همان شکل باقی ماند. لوگوهای دایرهای بسیار سریع و آسان توجه و اعتماد مخاطبان را به خود جلب میکنند. اما لوگوی رنو در سال 1925 از حالت مدور به حالت لوزی درآمد که شکل ظاهری آن مشابه الماس است. اما مفهوم لوگو رنو این نشان الماس معروف چیست؟ به طور کلی الماس نمادی از سختی، قدرت و ثروت بی نهایت است و انتخاب این نشان به عنوان لوگوی رنو نیز به ارزش بالا، استقامت و استحکام اتومبیلهای آن اشاره دارد.
تاریخچه لوگو رنو
همانطور که اشاره کردیم، لوگو رنو در طول تاریخ بیش از یک قرن این برند تا به امروز دستخوش تغییر و تحولات بسیاری قرار گرفته است. لوگو ماشین رنو یکی از سادهترین و در عین حال قابل تشخیصترین لوگوهای دنیا است که شکل الماس معروف خود را طی یک طراحی مجدد و در نیمه دوم دهه 1920 به دست آورد و از آن زمان تا به امروز نیز این نشان جذاب را حفظ کرده است. در این بخش تاریخچه لوگو رنو را مورد بررسی قرار میدهیم و شما را با جزئیات طراحی و تغییرات این نشان بصری جذاب در گذر زمان آشنا خواهیم کرد.
لوگو رنو 1899 – 1906
اولین لوگو رنو در نهایت ظرافت و همزمان با تاسیس این برند طراحی شد که در زمان خود نمونهای عالی از یک لوگو برند خودروسازی بود. این آرم از حرف اول نام خانوادگی سه برادر رنو یعنی R تشکیل شده که بر روی یک مدال بیضی شکل با یک روبان قرار دارد.
لوگو رنو 1906 - 1919
لوگو رنو در سال 1906 به سبکی کاملا مردانه و صنعتی مجددا طراحی شد. این لوگو از تصویر یک ماشین قدیمی تشکیل شده که درون یک قاب دایرهای به شکل یک چرخ دنده محصور شده است. این لوگو در آن زمان برای یک برند خودروسازی لوگوی مناسبی محسوب میشد که به خوبی حوزه فعالیت آن را به مخاطبان نشان میداد.
لوگو رنو 1919 - 1923
شرکت رنو در طول جنگ جهانی اول مشغول آموزش و تولید تجهیزات نظامی بود. از این رو برای طراحی لوگوی خود از تصویر یک تانک قدرتمند استفاده کرد. این نشان خشن و مدور به مدت چهار به عنوان لوگو رنو مورد استفاده قرار گرفت.
لوگو رنو 1923 – 1925
در سال 1923 برای اولین بار از نام برند رنو برای طراحی لوگو استفاده شد تا بر روی اتومبیلهای آن قرار گیرد. این لوگو نیز به صورت دایرهای طراحی طراحی شد و دارای 20 خط عمودی کوتاه مشکی با ضخامت یکسان بود که از وسط به دو نیم تقسیم شده تا نام برند دقیقا در وسط آرم نوشته شود. این نسخه از آرم ماشین رنو عمر زیادی نداشت و تنها دو سال به عنوان آرم رسمی این برند بر روی اتومبیلهای آن نصب شد.
لوگو رنو 1925 – 1930
اولین لوگو الماس شکل برند رنو در سال 1925 طراحی شد و نشان دایرهای نیز به طور کامل از آن حذف گردید. آرم تجاری شرکت رنو به صورت زاویهدار و به شبیه به یک لوزی درآمد و خطوط لوگوی قبلی به این لوگو انتقال داده شدند. این خطوط شبیه به دو مثلث راه راه هستند که شکل ظاهری آنها شبیه به جلو پنجره اتومبیل است. نام برند رنو نیز با یک فونت سریف ساده و خوانا در وسط لوگو نوشته شده است.
لوگو رنو 1930 – 1945
لوگو رنو در سال1930 با حفظ نشان هندسی الماس گونه به شیوهای مدرنتر و مطمئنتر بازطراحی شد. کادربندی لوگوی پیشین در این لوگو حذف شد و خطوط موازی آن نیز ضخیمتر شدند. حروف نام برند نیز با یک فونت سریف کشیده در وسط لوگو نوشته شدند. این نسخه از لوگو رنو در واقع نسخه توسعه یافته و به روز شده لوگوی قبلی است که عناصر آن در نگاه اول توجه بیننده را به خود جلب میکنند.
لوگو رنو 1945 – 1946
در سال 1945 تغییرات قابل توجه و چشمگیری در لوگو رنو به وجود آمد و طراحان الماس معروف آرم رنو را به رنگ خاکستری درآورده و آن را بر روی یک سپر زرد رنگ قرار دادند. درون این الماس یک الگوی راه راه افقی دیده میشود که عبارت Regie Nationale Renault France با فونت سنس سریف و رنگ مشکی در آن نوشته شده است. سپر زرد رنگ لوگوی رنو دارای حاشیههای خاکستری و چهار خط عمودی در قسمت بالا و چهار نیم خط مورب در قسمت پایین است که سبب پیچیدگی و شلوغی رنو شدهاند. این لوگوی نه چندان جذاب تنها یک سال به عنوان هویت بصری برند رنو مورد استفاده قرار گرفت و سپس تغییرات اساسی در آن اعمال شد.
لوگو رنو 1946 – 1958
سپر زرد رنگ در سال 1946 از هویت بصری رنو حذف شد و الماس نمادین آن مجددا به عنوان عنصر واحد و اصلی در لوگو باقی ماند. الماس لوگو رنو با پالتهای رنگی زرد، سفید و مشکی و حاشیه دوتایی طراحی شد که نوعی حس شادی، سبکی و جذابیت را به مخاطب القا میکند. نام برند نیز با خطوط افقی مشکی نازک و حروف سنس سریف برجسته و مدرن بر روی پس زمینه سفید در وسط لوگو نوشته شد و کلمه France نیز از آن حذف گردید.
لوگو رنو 1958 – 1967
طراحی بعدی لوگو رنو در سال 1958 انجام شد و تغییراتی در پالت رنگی و تعداد خطوط آن به وجود آمد. نام برند با رنگ مشکی و بدون هیچ کلمه یا عبارت به صورت تنها در وسط لوگو و بر روی پس زمینه سفید رنگ نوشته شد. قسمت بالایی و پایینی الماس دارای سه خط افقی در بالا و سه خط افقی در پایین است که با پالت تک رنگ خاکستری طراحی شده است.
لوگو رنو 1967 – 1973
در سال 1967 مفهومی کاملا جدید برای هویت بصری رنو توسط طراحان معرفی شد. لوگو رنو در این نسخه متشکل از یک مربع زرد روشن و دو شکل فلش مانند است که در مقابل یکدیگر قرار گرفته و یک لوزی زرد در فضای منفی ایجاد کردهاند. نام برند نیز با حروف بزرگ و فونت سنس سریف پررنگ در زیر مربع زرد و در میان دو خط افقی مشکی رنگ نوشته شده است.
لوگو رنو 1973 – 1982
شرکت رنو در سال 1973 یک طراح مشهور به نام ویکتور وازارلی را برای طراحی مجدد لوگوی خود استخدام کرد. او در نسخه جدید لوگو رنو یک نشان سه بعدی لوزی شکل با تکنیک فضای منفی طراحی کرد که در داخل شانزده نوار (چهار نوار در هر طرف) گرفته است. این نماد مشکی و خاص داخل یک مستطیل زرد رنگ با گوشههای گرد قرار گرفته و در پایین آن نیز نام برند درج شده است.
لوگو رنو 1982 – 1990
در طراحی مجدد لوگوی رنو در سال 1982 خطوط لوگوی قبلی اصلاح و چند رنگ سفید به الماس آن اضافه شد که این نماد معروف را شیکتر و خاصتر نشان میداد. سایه زرد رنگ لوگو کمی تیرهتر و حروف چاپی لوگوتایپ آن نیز به یک فونت سریفی زیبا و ثابت با خطوط ضخیم تغییر یافت. طراح در این نسخه از لوگو رنو همچنین قاب مستطیلی را از لوگو حذف و لبههای لوزی را تیز کرد تا شبیه میدان مسابقه شود.
لوگو رنو 1990 – 2004
در سال 1990 هویت بصری برند رنو مجددا دستخوش تغییر و تحول قرار گرفت. شکل هندسی لوزی از حالت خطی خارج شد و تنها چهار خط ساده صاف در آن باقی ماند. قسمت بالایی این لوزی سفید و قسمت پایینی آن به رنگ مشکی طراحی شد و نام برند با یک فونت سنس سریف مشکی پررنگ در پایین لوزی قرار دارد و یک خط باریک مشکی نیز زیر آن کشیده شده است. این لوگو پایه و اساس لوگوی معروفی است که امروز به عنوان لوگو رنو میشناسیم.
لوگو رنو 2004 – 2015
لوگو رنو چهارده سال بعد مجددا طراحی شد. آرم آن در نسخه جدید کمی مدرنتر و نام برند نیز با تایپ فیس جدید در قسمت پایینی لوگو قرار گرفت. یک مربع زرد به عنوان پس زمینه در نظر گرفته شد و علامت لوزی یا همان الماس معرف نیز با رنگ نقرهای بر روی آن قرار گرفت. نام برند رنو همچون نسخههای قبلی با رنگ مشکی در لوگو اجرا شد که کنتراست فوق العادهای با پس زمینه روشن و رنگ نقرهای دارد.
لوگو رنو 2015 – 2021
در سال 2015 لوگو رنو به صورت خطی (افقی) طراحی شد و مربع زرد رنگ نیز از پس زمینه آن به طور کلی حذف گردید. آرم رنو با همان پالت رنگی اما در ابعاد کوچکتر در لوگو قرار گرفت و نام برند نیز بر خلاف تمامی نسخهها در کنار الماس معروف نوشته شد. این نسخه از لوگوی رنو دارای تایپ فیس سفارشی است که ظاهری بسیار شیک و مینیمالی دارد و حس تخصص و اعتماد را به مخاطب انتقال میدهد.
لوگو رنو 2021 تا به امروز
شرکت خودروسازی رنو در سال 2021 لوگوی خود را تغییر داد و آن را به لوگویی کاملا ساده و مینیمال تبدیل کرد. لوگو رنو اکنون یک الماس تک رنگ مشکی با دو خط ضخیم و شکسته است که در وسط آن نماد لوزی همچنان مشهود میباشد. نام برند نیز از لوگوی جدید حذف شد و تنها عناصر اصلی یعنی الماس در آن باقی ماند. انتظار میرود که شرکت رنو در سال 2025 برای مدلهای به روز رنو 5 از این لوگو استفاده کند.
همانطور که خواندید، برند فرانسوی خودروسازی رنو، الماس را به عنوان نشان اصلی هویت بصری انتخاب کرد و در گذر زمان نیز تغییرات مختلفی را در آن به وجود آورد. نشان الماس برای اولین بار در اواخر دهه 1920 در لوگو رنو مورد استفاده قرار گرفت که به عنوان نمادی از استحکام و سرسختی در نظر گرفته میشود و در سراسر دنیا نیز به نشانی جذاب و قابل تشخیص از برند رنو تبدیل شده است.
- ۰۱/۱۲/۰۶