لوگو موبایل تصویر برندی است که برای هر فروشگاه فروش تلفن همراه و تجهیزات مربوط به آن لازم و ضروری است. البته طراحی حرفهای لوگو هم اهمیت زیادی دارد. بسیاری از شرکتها حتی با وجود اینکه بزرگ و معروفند، اما لوگو ندارند. شاید فکر میکنند لوگو در شهرتشان تاثیر زیادی ندارد. اگر شما هم جز آن دسته از کسب و کارهایی هستید که فکر می کنید طراحی لوگو موبایل فروشی ضرورتی ندارد، تا انتهای این مقاله با بیزگو همراه باشید.
هر برندی که قصد دارد در بین رقبا بدرخشد و مشتریان بیشتری داشته باشد، به یک تصویر ثابت و منسجم نیاز دارد. این تصویر جزئی از هویت برند موبایل فروشی است و در واقع با آن در بازار شناخته میشود. وقتی لوگوی موبایل را طراحی میکنید، مشتریان در هر جایی که این تصویر را مشاهده کنند، بیاختیار به یاد شما میافتند.
وقتی برندسازی اتفاق میافتد، در کنار آن لوگو موبایل فروشی هم برای همه نمایش داده میشود. این فرآیند باعث ماندگار شدن تصویر لوگو در ذهن مشتریان میشود. از سوی دیگر مشهور شدن یک لوگو به کسب اعتبار هم میانجامد. مشتریان به مرور زمان به این نتیجه میرسند هر برندی که بیشتر دیده میشود، ارزش و پرستیژ بیشتری دارد.
با توجه به مزیتهایی که طراحی تصویر برند به همراه دارد، لازم است که نحوه و اصول طراحی آن را نیز بلد باشید. اگرچه شرکتهایی وجود دارند که به طور اختصاصی در زمینه طراحی لوگو موبایل فروشی و تجهیزات گوشی همراه خدمات ارائه میدهند، با این حال تسلط داشتن به اصول طراحی نیز ضرورت دارد.
قبل از هر چیز باید به اصول و استانداردهای گرافیکی مسلط باشید. این اصول شامل شناخت اشکال هندسی و ارتباط بین آنها، تسلط به اصول و هارمونی رنگها و ... است. برای مثال از نگاه یک گرافیست برخی از رنگها مکمل یکدیگرند و استفاده از آنها میتواند به حرفهای شدن لوگوی موبایل کمک بیشتری کند.
یکی دیگر از اصول و نکات مهم برای طراحی لوگو لوازم جانبی موبایل توجه به حروف و فونتهاست. چه قرار باشد لوگوی موبایل را با حروف انگلیسی و چه با حروف فارسی بنویسید، در هر صورت باید فونت مناسب را انتخاب کنید. فرقی نمیکند نام تجاری کسب و کارتان چه چیزی است؛ برحسب سلیقه ممکن است یک اسم را انتخاب کرده باشید. حالا باید بتوانید مطابق با اسم، فونت هنری را انتخاب کنید تا لوگوی شما حرفهای تر به نظر برسد.
تسلط بر روی برخی از برنامههای ادیت و ساخت تصویر هم برای چنین پروژهای ضرورت دارد. برخی از این برنامهها به صورت آنلاین و برخی نیز آفلاین هستند. کار کردن با برخی از این برنامهها به مهارت و تجربه نیاز دارد و مخصوص گرافیستها و طراحان حرفهای است. اما برخی دیگر از برنامهها برای طراحی لوگو موبایل ساده هستند و به راحتی میتوانید از آنها استفاده کنید.
برنامههایی که برای طراحی استفاده میشوند به شما این امکان را میدهند تا لوگو را مستقیما در گوشی و یا سیستم رایانه خود طراحی کنید. با نصب یکی از این برنامهها بر روی گوشی همراه میتوانید به راحتی یک لوگو حرفهای برای خودتان طراحی کنید. البته لپ تاپ این مزیت را دارد که بتوانید لوگو را تجزیه و تحلیل و بعد هم ویرایش کنید.
استفاده از برنامههای سازنده لوگو و لوگوساز حرفهای مانند بیزگو راحتترین راهحل برای کسب و کارهای نوپا در زمینه موبایل و تجهیزات گوشی همراه است.
اگر تصمیمتان برای طراحی لوگو موبایل جدی است، استفاده از برنامههای طراحی این مزیتها را به همراه دارد:
اگر توانایی پرداخت هزینه برای طراحی لوگوی تجهیزات موبایل حرفهای را ندارید، برنامهها و اپلیکیشن های مختلفی با سرعت بالایی این کار را برایتان انجام میدهند. البته قبل از هر چیز باید یک ایده در ذهن داشته باشید. سپس آن را روی کاغذ پیاده و بعد با کمک یک برنامه حرفهای آن را به تصویر برند تبدیل کنید.
اگر در طراحی لوگو موبایل فروشی دچار اشتباه شدید، گزینه بازگشت را که بزنید، دوباره میتوانید المانهای جدید را روی برنامه اجرا کنید. به هر حال سرعت بالا در طراحی از مزیتهای استفاده از این برنامهها است.
یکی دیگر از مزیتهای استفاده از برخی برنامههای طراحی لوگوی موبایل سهولت استفاده است. سازندگان این برنامهها به نحوی عمل میکنند که تمامی کاربران اعم از حرفهایها تا افراد عادی و آماتورها بتوانند به راحتی از اپلیکیشن آنها استفاده کنند. حتی اگر قرار باشد برنامه Adobe Photoshop را هم استفاده کنید، کارکردن با آن چندان سخت نیست. به تنها چیزی که نیاز دارید، یک لپ تاپ یا کامپیوتر است که بتوانید از طریق فتوشاپ لوگوی مورد نظر خود را طراحی کنید. در مقاله اصول طراحی لوگو با فتوشاپ به صورت کامل در این باره صحبت کردیم.
در مورد برنامههای گوشی همراه هم سازندگان به حجم کوچک لوگو در گوشی همراه توجه کردهاند. این برنامهها به نحوی طراحی شدهاند که از مرحله ابتدایی ساخت تا انتهای برنامه شما را هدایت میکنند.
قبل از اینکه به سراغ برنامههای طراحی لوگو موبایل بروید، باید چند نکته مهم را مدنظر داشته باشید:
قبل طراحی لوگو لوازم جانبی موبایل باید نوع فایل برای ذخیره شدن را درنظر داشته باشید. وقتی قرار است فایل لوگو را برای بنرهای بزرگ استفاده کنید، قالب AI مناسبتر است و میتوانید با هر سایزی که بخواهید آن را کوچک یا بزرگ کنید. فایلهای PNG و JPEG مقیاسپذیر نیستند و فقط برای تصاویر کوچک مناسبند. در فایلهای JPEG هم نمیتوانید هیچ تصویری را اضافه کنید و پس زمینه دارند. اما اگر قرار است لوگوی موبایل را روی تصویر دیگری قرار دهید، حتما فایل PNG را انتخاب کنید.
آیا قرار است از لوگو برای هدف تجاری استفاده کنید؟ برخی از برنامههای طراحی لوگو موبایل مانند VanillaPen: Design Studio دارای مجموعهای از تصاویر پیشفرض و با ویژگی سفارشیسازی هستند. اگر طراحی لوگو موبایل فروشی فقط با هدف قرار گرفتن تصویر برند برای کارت ویزیت و استفاده شخصی است، نیازی به صرف وقت زیاد نیست. اما اگر هدف شما برندسازی است، زمان و انرژی بیشتری را برای طراحی چنین لوگویی صرف کنید.
یکی از نکات مهم برای طراحی لوگو موبایل توجه به کیفیت تصویر است. اگرچه در بیشتر مواقع لوگو تصویر کوچکی است که آن را بر روی تصاویر، بنرها، فیلم و ... قرار میدهید، اما باید کیفیت لازم برای مشاهده جزئیات را داشته باشد. اگر تصویر برند وضوح بالایی نداشته باشد، مخاطب نمیتواند جزئیات آن را به راحتی تشخیص دهد.
لوگو هر کسب و کار پایه و اساس هویت بصری آن را شکل میدهد و ارزشهای آن را در قالب یک نماد خاص و جذاب به تصویر میکشد تا احساسات مخاطبان را درگیر کند. به عنوان مثال اگر میخواهید احساساتی همچون قدرت، رهبری و شجاعت را به مخاطبان خود انتقال دهید، طراحی لوگو شیر بهترین گزینه پیش روی شما است. لوگو شیر دقیقا مانند حیوان شیر در دنیای واقعی، مفهوم اقتدار را به مخاطبان انتقال میدهد و توجه آنان را به نشان بصری یک کسب و کار جلب خواهد کرد. برندهای معروف بسیاری برای طراحی لوگوی خود از تصویر حیوان شیر به عنوان عنصر اصلی لوگو استفاده کردهاند تا از طریق آن بتوانند به بیزینس خود ارزش و اعتبار بخشند و به طور کلی نیز از رقبا متمایز شوند. طراحی لوگو شیر رویکردی خاص در طراحی لوگو محسوب میشود و معمولا برندهایی به سراغ آن میروند که قصد دارند تمامی ویژگیهای شخصیتی این حیوان از جمله قدرت و رهبر بودن آن را در لوگوی خود به نمایش بگذارند. لوگو شیر و خورشید یکی از معروفترین نمونه لوگوهای طراحی شده با شیر است که به عنوان یکی از جذابترین نمادهای ملی قدیمی ایران شناخته میشود. در ادامه این مطلب اصول طراحی لوگو شیر را مورد بررسی قرار میدهیم و شما را با چندین نمونه طراحی لوگو شیر معروف نیز آشنا خواهیم کرد. با آرمکده همراه باشید.
در مورد طراحی لوگو حیوانات و مونوگرام بیشتر بخوانید.
شیر در تمامی ادیان، کشورها و فرهنگها به عنوان حیوانی قدرتمند، شجاع و تحسین برانگیز شناخته میشود و همه ما در دوران کودکی نیز آن را سلطان جنگل خطاب میکردیم. این حیوان مظهری از اصالت، اقتدار، استحکام، نجابت، غرور، سلطنت و حفاظت است. یک شیر همواره خواستار رهبری، عزت و احترام است؛ زیرا همواره باید از قلمرو خود محافظت کند و قدرت بالای خود را به نمایش بگذارد. تمامی این ویژگیها دقیقا همان ویژگیهایی است که برخی از برندها دارا هستند و میخواهند آنها را از طریق لوگوی خود به مخاطبان نشان دهند. از آنجایی که در دنیای طراحی، تصاویر بسیار بهتر و تاثیرگذارتر از کلمات عمل میکنند پس طراحی لوگو شیر انتخاب بسیار مناسبی برای برندهایی است که به دنبال خلق یک نشان بصری ماندگار هستند و میخواهند قدرت، اصالت و کیفیت بالای خود را از طریق یک لوگوی منحصر به فرد در معرض نمایش قرار دهند.
بنابراین اگر به دنبال روشی جذاب و خاص جهت جلب توجه و اعتماد مخاطبان هدف خود هستید، لوگو شیر بهترین انتخاب است. از طرفی دیگر طراحی لوگو شیر شما را به طور کامل از رقبا متمایز میسازد و لوگویتان را به لوگویی قابل تشخیص و ماندگار تبدیل خواهد کرد. علت اصلی ایجاد تمایز از رقبا این است که معمولا برندهای معدودی، جسارت و ریسک پذیری طراحی لوگو شیر را دارند و ترجیح میدهند تا لوگوی خود را با استفاده از رویکردهای رایج و معمول طراحی نمایند. از این رو برندهای ریسک پذیرتر و البته هوشمندتر از این ضعف رقبای خود استفاده کرده و رویکرد طراحی لوگو شیر را به عنوان سبک اصلی طراحی هویت بصری خود انتخاب میکند.
طراحی لوگو با نماد شیر برای هر کسب و کاری مناسب نیست و برای انتخاب این حیوان به عنوان نماد اصلی لوگوی خود باید هویت برند و حوزه فعالیت خود را در نظر بگیرید. به عنوان مثال برندهای خودروسازی یکی از بهترین کاندیداها برای طراحی لوگو شیر هستند تا از طریق آن بتوانند ارزشهای برند خود را به مخاطبان نشان دهند. با این حال برای طراحی لوگو شیر باید به برخی اصول و قواعد اولیه توجه داشته باشید تا بتوانید لوگویی جذاب طراحی نمایید. مهمترین اصول طراحی لوگو شیر شامل:
طراحی ساده اما جذاب از جمله اصول اولیه طراحی لوگو شیر است که موجب جلب توجه مخاطب به نماد اصلی لوگو و افزایش جذابیت بصری آن خواهد شد. در حالت ایده آل زمانی که از نماد شیر به عنوان عنصر اصلی لوگو خود استفاده میکنید، بکاگیری نمادهای دیگر در لوگو موجب پیچیدگی و شلوغی آن میشود. البته استفاده از یک نماد کوچک همچون تاج در لوگو شیر میتواند لوگو را از حالت سادگی مطلق خارج کرده و میزان تاثیرگذاری آن را افزایش دهد. در صورت طراحی لوگو شیر به سبک تصویری و یا ترکیبی بهتر است از نماد شیر به تنهایی در لوگو استفاده کنید تا در عین سادگی بتوانید لوگوی منحصر به فرد و جذابی را طراحی نمایید. ترکیب نماد شیر به همراه نام برند به عنوان یک ترکیب استاندارد برای طراحی لوگوی شیر شناخته میشود که در عین حفظ سادگی لوگو، نام برند را نیز در ذهن مخاطبان ثبت خواهد کرد.
انتخاب پالت رنگی مناسب نیز یکی دیگر از مراحل مهم و اصول طراحی لوگو شیر است که تاثیر بسزایی بر جذابیت بصری آن خواهد داشت. آگاهی از اصول و مفاهیم روانشناسی رنگها در بازاریابی، برندسازی و طراحی لوگو بسیار مهم است؛ زیرا رنگها معرف ارزشهای اصلی یک برند هستند و تاثیر عمیقی بر شناخت اولیه مخاطب از آن خواهند داشت. بنابراین انتخاب رنگ مناسب برای لوگو شیر از اهمیت بالایی برخوردار است و ارتباط مستقیمی با نحوه ادراک مخاطبان از لوگو خواهد داشت. روانشناسی رنگ در طراحی لوگو دارای مفهومی فراتر از انتخاب یک رنگ مشخص برای لوگو است و به طور کلی بر تاثیر روانشناختی رنگها بر افراد تمرکز میکند؛ هر رنگ حامل یک پیام عاطفی به خصوصی است که انرژی خاصی دارد.
در میان طیف گستردهای از رنگهای سرد و گرم، شاید انتخاب رنگی که با شخصیت برند شما متناسب باشد کمی دشوار به نظر برسد. اما درک و آگاهی از تاثیر روانشناختی رنگها به شما کمک میکند تا بتوانید دقیقا همان احساسی که میخواهید را در مخاطبان خود به وجود آورید. برای انتخاب رنگ مناسب برای لوگو شیر باید به مواردی همچون حوزه فعالیت، مخاطبان هدف، ارزش و هویت برند و همچنین تمایز از رقبا توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین و متناسبترین ترکیب رنگی را برای لوگوی خود انتخاب نمایید.
انتخاب فونت مناسب نیز یکی دیگر از اصول طراحی لوگو شیر است که موجب تثبیت نام برند شما در ذهن مخاطبان خواهد شد. در صورت طراحی لوگو شیر به سبک ترکیبی (استفاده از نماد و نام برند) باید نام برند خود را با فونتی مناسب، خوانا و شایسته در پایین و یا در کنار نماد شیر بنویسید. انتخاب فونت نیز همچون انتخاب رنگ به شخصیت برند و حوزه فعالیت شما بستگی دارد. به عنوان مثال یک برند خودروسازی برای طراحی لوگو شیر بهتر است از یک فونت سنس سریف کلاسیک، ساده و خوانا استفاده نماید تا علاوه بر حفظ ارزش و اعتبار برند همچنین بتواند نام تجاری خود را در ذهن مخاطبان هدف برجسته سازد. در حالت کلی بهترین فونت برای طراحی لوگو شیر فونتی است که ساده اما جذاب باشد و مخاطب نیز برای خواندن آن دچار مشکل نشود. از طرفی دیگر بکار بردن فونتهای فانتزی، پیچیده و ناخوانا برای طراحی لوگو شیر با ویژگیهای شخصیتی این حیوان در تضاد بوده و نوعی ناهماهنگی و ناسازگاری غیرمعمولی را در لوگوی شما به وجود میآورد. بنابراین در انتخاب فونت مناسب برای لوگوی خود دقت کافی داشته باشید تا علاوه بر ماندگاری نام برند خود در ذهن مخاطبان همچنین بتوانید ارزشهای برندتان را نیز حفظ نمایید.
برای طراحی لوگو شیر میتوانید از اشکال هندسی کمک بگیرید تا لوگوی شما جذابتر به و خاصتر به نظر برسد. استفاده از اشکال هندسی همچون دایره، مربع، سه ضلعی یا شش ضلعی در طراحی شیر رویکردی رایج است؛ زیرا این اشکال نمادی از اعتماد، امنیت، حمایت و اقتدار بوده و نظم و ترتیب خاصی به عناصر لوگو میبخشند و به نوعی آن را سازماندهی میکنند. با استفاده از این اشکال بسیار سریعتر و راحتتر میتوانید توجه مخاطبان هدف را به لوگوی خود جلب کرده و احساسات مثبتی را در آنان به وجود آورید.
رعایت فاصله مناسب و تناسب میان اجزای لوگو نیز یکی دیگر از نکات بسیار مهمی است که در هنگام طراحی لوگو شیر باید به آن توجه داشته باشید. اگر تمامی نکات بالا را به درستی رعایت کنید اما عناصر تشکیل دهنده لوگو دارای تناسب و فاصله کافی نباشند، لوگوی شما هیچ تاثیر مثبتی بر مخاطبان هدف نخواهد گذاشت. اگر لوگوی خود را به روش لوگو ترکیبی طراحی میکنید باید نماد اصلی لوگو یعنی شیر را در وسط قرار دهید و سپس با رعایت فاصله مناسب، نام برند را در پایین و یا کنار آن بنویسید.
با رعایت این نکات ساده اما کاربردی و مهم میتوانید لوگو شیر را به صورت حرفهای طراحی کرده و از آن به عنوان هویت بصری کسب و کار خود استفاده نمایید.